جلوه هاى حضور بانوان در عرصه هاى ايثار
منبع:ماهنامه پيام زن
انقلاب اسلامى:
انقلاب اسلامى با تكيه بر فرهنگ قرآن و عترت و رهبرى خردمندانه حضرت امام خمينى تفسير نوينى از مقام, شخصيت و موقعيت زنان ارائه داد و آنان را متحول كرد و تا حدى خواسته هاى آنان را كه عمدتا بازيابى شخصيت و هويت انسانى و كرامت واقعى آنان بود تإمين كرد.(18) زنان در پرتو معنويت انقلاب اسلامى به اين واقعيت رسيدند كه اسلام براى آنان هويتى انسانى قايل است كه ريشه در گرايشهاى عالى و تمايلات فطرى آنان دارد و نيز اين آيين در تمامى تعليمات خود, بانوان را مورد توجه قرار مى دهد و زنان به اين آگاهى رسيدند كه بايد جايگاه خود را در جامعه و عرصه هاى گوناگون آن شناخته و برنامه زندگى خانوادگى و اجتماعى خويش را با الهام از موازين دينى تنظيم كنند. امام خمينى فرمودند:
((اگر اين نهضت و انقلاب اسلامى هيچ نداشت جز اين تحول كه در بانوان و جوانان ما پيدا شد, اين يك امرى بود كه كافى بود براى كشور ما.))(19)
و در فراز يكى از بيانات خود تإكيد كرده اند:
((اينجانب به زنان پرافتخار ايران مباهات مى كنم كه تحولى آنچنان در آنان پيدا شد كه نقش شيطانى بيش از پنجاه سال كوشش نقاشان خارجى و وابستگان بى شرافت آنان از شعراى هرزه گرفته تا نويسندگان و دستگاههاى تبليغاتى مزدور را نقش بر آب نمودند و اثبات كردند كه زنان ارزشمند دچار گمراهى نشده و با اين توطئه هاى شوم غرب و غربزدگان آسيب نخواهند پذيرفت.))(20)
تحولات ناشى از تإثير انقلاب اسلامى بر روى زنان مسلمان در محورهاى ذيل مى باشد:
الف: خودشناسى:
زنان از طريق انقلاب اسلامى مقام و موقعيت خويش را در جامعه شناختند و نسبت به مسووليتهاى اجتماعى و فردى خود آگاه شدند و به قول متفكر شهيد علامه آيت الله مطهرى وقتى كسى از خود و نقشهايى كه دارد تحليل و درك مناسبى داشته باشد قادر به انجام هر چه بهتر تكاليف فردى و جمعى خواهد بود.(21)
ب: دگرگونى در فرهنگ سياسى جهان:
زن مسلمان نسبت به نظام, انقلاب و مكتبى كه به آن اعتقاد داشت مسووليت و تكليف ويژه اى احساس كرد و بر همين اساس, حضور در جبهه هاى نبرد و حق عليه باطل را با اشتياق و علايق درونى و از اعماق جان و دل پذيرفت, در اين خصوص, فرمايش امام خمينى كه مى فرمايند:
((اسلام زن را مثل مرد در همه شوون دخالت مى دهد.))(22)
ج: اصلاح نگرشها در برخورد با وظايف بانوان:
بر اساس برخى ديدگاههاى منفى و تفكرات موهوم, زن موجودى ضعيف, غير فعال و شىءگونه و فقط ارضاكننده شهوات مرد است اما انقلاب اسلامى براى اين نحوه نگرش نه تنها ارزشى قايل نگرديد بلكه خط بطلانى بر آن كشيد و ديدگاهى درست مخالف آن را كه مساوى با تحرك و پويايى بانوان بود مطرح ساخت و زن در انديشه ها و افكار رهبرى انقلاب و شخصيتهاى برجسته به موجودى فعال, كارساز, سازنده, فداكار و در صورت ضرورت سلحشور معرفى گرديد. امام خاطرنشان فرموده اند:
((... اگر در رژيم سابق بود نه اين اجتماعات بانوان بود و نه اين فعاليت همه جانبه, آنها كه نيمى از جمعيت در ايران هستند و اين نيم آن نيم ديگر را هم تربيت مى كنند, نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است براى اينكه زنان, بانوان علاوه بر اينكه خودشان يك قشر فعال در همه ابعاد هستند قشرهاى فعال را در دامن خودشان تربيت مى كنند.))(23)
شهيد آيت الله مطهرى هم مى گويد: ((زنان در طول تاريخ تنها مولد و زاينده مردان و پرورش دهنده جسم آنها نبوده اند بلكه الهام بخش و نيرودهنده و مكمل مردانگى آنها بوده اند. از پشت جبهه جنگ همواره به مردان مردانگى مى بخشيده اند.))(24)
شهيد آيت الله دكتر بهشتى عقيده داشت: زن در اسلام فردى زنده, سازنده و رزمنده است به شرط آنكه لباس رزمش عفتش باشد, او بر اين باور بود كه زن قادر است نقش واقعى خود را در جامعه اجرا كند و ظاهر شدنش در اجتماع با پوشش كافى و توجه به رابطه درست بين خود و مردان يك مسإله اسلامى است, هيچ آموزش و اصولى را در اسلام نمى بينيم كه به زن ارزش و مقامى كمتر از مرد داده باشد. آن شهيد والامقام معتقد بود زن بايد براى خدا و از روى آگاهى بخشى, اثر عظيمى از مسووليتهاى اجتماعى را به عهده گيرد, مقتضيات زمان را خوب درك كرده و مسايل جامعه را به درستى تجربه و تحليل كند. ضمن آنكه لازم است موازين اعتقادى و شرعى را خوب بداند و بر اساس اين آگاهيها در عرصه هاى سياسى و اجتماعى از خود تحرك, جوشش و خلاقيت نشان دهد.

يكى از خدمتهاى بسيار بزرگ انقلاب اسلامى اين بود كه عشق و شوق خواهران و بانوان باايمان گرانقدر جامعه ما را كه همواره خواستار نقش فعال و خلاق براى زن مسلمان بودند به ميدان پراثر مبارزه وارد كرد اما به صورتى كه مطابق با معيارهاى اسلامى باشد آن هم در سطحى وسيع و گسترده و بيش از حدى كه پيش بينى مى شد و حضور اين خواهران در چنين صحنه هايى در رشدشان موثر واقع گشت.
در فراز يكى از سخنان شهيد بهشتى تصريح شده كه انقلاب اسلامى چگونه زنان را متحول كرد و زنهايى كه به آنها ضعيفه مى گفتند در پرتو اين فروغ فروزان نشان دادند كه قوى هستند.(25)
د: اعطاى آزادى واقعى از دست رفته زنان:
امام خمينى مى گويد: ((اسلام هيچ گاه مخالف آزادى زنان نبوده است. در اسلام زن مانند مرد است كه سرنوشت و فعاليتهاى خود را انتخاب كند.))(26) علامه طباطبايى هم مى نويسد: اسلام به بهترين وجهى حريت و استقلال را به زن عطا كرده و چيزى را كه دنيا تا زمان طلوع اسلام به او نداده بود داد و زن به بركت اين نعمت الهى داراى استقلال و اراده و عمل شد.(27) بر اين اساس زن مسلمان حق دارد در سرنوشت جامعه خويش و از جمله مسإله دفاع مشاركت كند و توان خويش را در اين عرصه به اثبات برساند.